Korte versie:
Ik ben nu officieel als “spreker” te boeken bij sprekersbureau Athenas. Naast het promoten van mijn boek Wakker!, het werken aan mijn volgende boek en het maken van lezingen, gebruik ik de tijd en ruimte die ik nu heb voor mijn nieuwe hobby: meer leren over welke kant de wereld opgaat met de huidige ontwikkelingen. Lees in dit blog waarom we moeten stoppen met rotondes aanleggen.
Uitgebreide versie:
Na 14 jaar hard werken bij de Luchtmacht, is het best wennen aan een leven waarin ik mijn tijd zelf mag indelen. Soms lastig kiezen wat ik met mijn tijd doe zonder de structuur van een baan, maar meestal heerlijk. Een deel van die tijd besteed ik natuurlijk aan het promoten van mijn boek, het schrijven van de volgende en het ontwikkelen van lezingen. Soms zit ik achter mijn laptop en komt er niks. Geen probleem. Ik ga wat anders doen en wacht rustig tot er nieuwe ideeën opborrelen. Vooral met meditatie gebeurt dat veel. Ik zorg dat ik altijd iets bij de hand heb om aantekeningen te kunnen maken. Soms breek ik zomaar een meditatie af en ga weer vol aan de slag. Omdat ik mee kan gaan in de flow van het leven, voelt mijn leven veel vloeibaarder. Het gaat als vanzelf. Wat een luxe om zo te kunnen leven!
Eén van mijn hobby’s is meer leren over het leven. Boeken, documentaires en internet bieden een schat aan informatie en inspiratie. De kennis en wijsheid ligt voor het oprapen. Alleen had ik er vrijwel nooit tijd voor. Dat is nu anders. Ik vind het heerlijk om meer over mezelf te ontdekken, maar ook over hoe wij als mensheid nu bezig zijn en vooral hoe onze toekomst eruit kan komen te zien. Natuurlijk kunnen we dat nooit met zekerheid weten, want onze toekomst wordt continue gecreëerd door de som van alles wat er nu gebeurt. Toch vind ik het interessant om te fantaseren over hoe onze toekomst eruit kan gaan zien.
Een voorbeeld: De zelfrijdende auto komt eraan. Natuurlijk kun je dan denken: maar ik vind het leuk om zelf te sturen, of, maar zo’n zelfrijdende auto kan toch nooit uitwijken voor een spelend kind? Het is een hele menselijke reactie om direct met allerlei argumenten te komen waarom het niet werkt. Het lijkt erop dat ons ego een hardnekkige gewoonte heeft om alles te willen houden zoals het is. Vooral logisch voor mensen die alles willen controleren en dus eigenlijk leven vanuit angst. Maar niet bepaald behulpzaam voor innovatie. In plaats van de golven der verandering tegen proberen te houden, kun je ook leren surfen. En dan wordt het leuk. Ik denk graag mee in de verandering, in plaats van tegen. En dat resulteert in het feit dat ik tegenwoordig bij iedere rotonde denk: we moeten ophouden met rotondes aan te leggen!
Tijdens het ritje met een zelfrijdende auto kun je een boek lezen, werken of een spelletje doen. Je kan ook de gordijnen dicht doen en genieten van privacy of gaan slapen. Vroeger stapte je na een lange rit vermoeid uit de auto. Straks ook, maar dan omdat je bijvoorbeeld net wakker bent. Heerlijk vooruitzicht.
Wie is de BOB vanavond? O wacht, niemand natuurlijk! Nooit meer gedoe om wie er moet rijden en nooit meer ongelukken door beschonken bestuurders. Nooit meer gedoe met ritsen, nooit meer middelvingers en nooit meer (ergeren aan) bumperkleven. Rechts inhalen is natuurlijk weer toegestaan en auto’s maken automatisch ruimte voor hulpdiensten.
Een privé auto staat nu gemiddeld 23 uur per dag stil. Deelauto’s worden straks normaal of misschien ontstaat er wel een nieuw soort openbaarvervoer. Ik app dat ik over 10 minuten van hier naar Amsterdam wil, en er staat even later keurig een auto te wachten. Of er stopt er eentje met mensen erin die toch al onderweg waren naar Amsterdam. En misschien word je iets verderop verzocht over te stappen op een zelfrijdende bus. Alles kan zoveel efficiënter.
Omdat verreweg de meeste ongelukken worden veroorzaakt door mensen, zal het verkeer vele malen veiliger worden. Omdat zelfrijdende auto’s uiteindelijk super dicht op elkaar kunnen rijden, zijn ze efficiënter in brandstofverbruik. Er kunnen veel meer auto’s op het bestaande wegennet, dus zeg maar dag tegen de files. Verkeerslichten zijn niet meer nodig, want de auto’s kunnen op volle snelheid dwars door elkaar heen rijden. Rotondes worden daardoor slechts verspilling van brandstof en tijd.
Er moet dan wel een overkoepelend algoritme worden ontwikkeld dat al het verkeer deconflicteert. Alle auto’s moeten verbonden zijn met een netwerk en dus praten met elkaar. Het algoritme moet een soort nieuwe voorrangsregels hebben die bepalen wie wanneer ruimte moet maken voor wie. Het moet in alle voertuigen verplicht worden geïnstalleerd.
Winst voor het milieu dankzij de brandstofbesparing en minder asfalt. Winst voor het maatschappelijk belang dankzij verhoogde veiligheid en doordat mensen meer met elkaar praten tijdens het carpoolen. Winst voor de economie door grotere efficiëntie en het verdwijnen van files. En winst voor de automobilist die soepel van A naar B komt, tijd over heeft onderweg en zich niet meer hoeft te ergeren aan andere weggebruikers.
Hoeveel geld lopen we mis door files? Hoeveel geld besteden we aan extra asfalt? Hoeveel geld verspillen we doordat iedereen een eigen auto heeft? Hoeveel geld verspillen we aan ongelukken? Hoeveel geld kunnen we besparen als voertuigen in elkaars slipstream kunnen rijden? Ik vermoed dat het om miljarden gaat. Lijkt me de moeite om deze ontwikkeling aan te moedigen…
De grote vraag van deze tijd, is echter: Hoe worden deze technologieën ontwikkeld? Wat is de drijvende kracht achter de vernieuwing?
Op dit moment zie je dat veel technologieën en producten worden ontwikkeld vanuit kapitalistisch oogmerk. Er wordt een commerciële investering gedaan, die vervolgens maximaal uitgemolken moet worden. Dat is tenslotte ons basis economie model: Een bedrijf moet geld verdienen voor zijn aandeelhouders. Punt. End at is precies de rotte plek van het kapitalisme.
Krijgt degene met het duurste abonnement straks voorrang? Zitten mensen straks in goedkope zelfrijdende auto’s de hele rit naar reclame te kijken?
Het overkoepelende algoritme gaat er vroeg of laat komen. Gaan we wachten tot een commerciële partij het het oppakt voor eigen gewin? Of gaan we met z’n allen investeren in een algoritme waar iedereen beter van wordt? Wat mij betreft zou Nederland nu het voortouw nemen om zo’n systeem te ontwikkelen dat niet alleen rekening houdt met economische belangen, maar ook met maatschappelijke belangen. Maak het DE grote uitdaging voor studenten: Hoe ontwikkelen we een deconflictie systeem voor zelfrijdende auto’s waar iedereen beter van wordt?
Dit gaat er komen. Laten we onze energie niet stoppen in veranderingen tegenhouden. Laten we de ontwikkelingen toejuichen en onze energie stoppen in het zorgen dat we er met z’n allen beter van worden. Hoe trots kunnen we zijn op Nederland als wij zo’n algoritme ontwikkelen en daarmee pro-actief de moderne wereld de goede kant op sturen? Hoe trots kunnen we zijn als straks andere landen ons algoritme ook willen gaan gebruiken? Laat het ons cadeau zijn voor een betere wereld.
Meer info over zelfrijdende auto’s:
https://youtu.be/CqSDWoAhvLU
’The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new.'
Dan Millman